AKTUALNOŚCI

Jedzenie to nowa forma zakupów, twierdzi firma JLL, obserwując wzrost powierzchni zajmowanej przez sieci gastronomiczne w centrach handlowych

Według badań przeprowadzonych przez firmę JLL, w ciągu ostatnich 10 lat operatorzy z sektora gastronomii (ang.: food & beverage, F&B) podwoili wolumen powierzchni zajmowanej w centrach handlowych z 7% do 15%.

Usługi gastronomiczne w centrach handlowych w Europie zajmują 15% całkowitej powierzchni najmu brutto (GLA). Firma JLL przewiduje, że w ciągu następnej dekady liczba ta wzrośnie do co najmniej 20%.

Jedzenie jest obecnie postrzegane jako kluczowy element zachęcający do spędzania większej ilości czasu w centrach handlowych. Wyniki badań pokazują, że klienci, którzy korzystają z oferty gastronomicznej podczas wizyt w galeriach handlowych spędzają na zakupach średnio 27% czasu dłużej oraz przeznaczają 18% więcej pieniędzy na wydatki.

Wzrost sektora F&B w handlu przypisuje się trendowi poszukiwania nowych doświadczeń kulinarnych. Firma JLL przewiduje również wzrost popytu na azjatyckich operatorów spożywczych, będący odpowiedzią na potrzeby nowych konsumentów z Chin i innych azjatyckich rynków. W szczególności Wielka Brytania może spodziewać się napływu chińskich turystów, co będzie rezultatem liberalizacji reżimu wizowego. Ippudo, japońska sieć serwująca dania z makaronu, otworzyła ostatnio punkty sprzedaży w Londynie, potwierdzając tym samym rosnący popyt na kuchnię azjatycką, a także zaspokajając zapotrzebowanie na dania diety „clean eating”, która zakłada spożywanie produktów w stanie jak najbardziej naturalnym, nieprzetworzonym.

Jonathan Doughty, Dyrektor Zarządzający firmy Coverpoint, która jest częścią JLL i zajmuje się consultingiem dla sektora F&B, komentuje: „W świecie zdominowanym przez Internet rządzą doświadczenia, a doświadczenia kulinarne stają się dla wielu konsumentów coraz bardziej istotne. Wzrost sprzedaży online oznacza, że klienci w trakcie swoich wizyt w centrach handlowych będą poszukiwać nowych form spędzania wolnego czasu, w tym poznawania nowych smaków, których Internet nie jest w stanie dostarczyć. Dodatkowo różnorodna i ciekawa oferta gastronomiczna może również wydłużyć czas, jaki spędzają w centrach handlowych, a także dać im powód, aby w przyszłości odwiedzić centrum po raz kolejny. Trend ten na pewno będzie wzrastał.”

Niesie to za sobą wiele możliwości zarówno dla inwestorów, sieci handlowych oraz zarządców nieruchomości.

Robert Bonwell, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych w regionie EMEA w firmie JLL, dodaje: „W chwili obecnej w świecie handlu można zauważyć rywalizację między zakupami w formie fizycznej a formie online. Wzrost sektora gastronomicznego niesie wiele możliwości dla restauracji potrafiących wpasować się w nowe trendy żywienia i spędzania wolnego czasu.”

Innymi kluczowymi trendami konsumenckimi wpływającymi na sektor gastronomii są:

 „Smakowanie”: Rosnące pragnienie wśród konsumentów, aby doświadczać nowych doznań smakowych. Można również dostrzec popularność potraw, w których łączy się podstawowe produkty, aby stworzyć coś zupełnie nowego. Przykładem może być restauracja Sushi Samba serwująca mix produktów z kuchni japońskiej, peruwiańskiej i brazylijskej czy produkt o nazwie  „cronut”, czyli połączenie pączka (ang.: donut) i rogala (ang.: croissant) serwowane przez piekarnię Rinkoff.

 „Mix usług”: W restauracjach pojawia się wiele nowych usług oraz form samoobsługi, ze zwiększoną rolą obsługi klientów grupowych. Przykładem może tu być Vapiano, gdzie zamówienie rejestruje się na karcie zbliżeniowej i płaci się za nie przy wyjściu. Od pracowników wymaga się także zwiększonego zaangażowania, wiedzy gastronomicznej oraz sprawności.

Źródło: JLL