AKTUALNOŚCI

Omnichannel coraz bardziej popularnym modelem handlu w Europie

Około 20-25% sprzedaży jest generowana przez Internet, w związku z czym europejscy sprzedawcy powinni zacząć myśleć przyszłościowo: jak utrzymać konkurencyjność i rentowność swojego biznesu przez kolejną dekadę – radzą eksperci Savills, międzynarodowej agencji doradczej na rynku nieruchomości. Najnowszy raport Savills „Megatrendy: Co czeka europejską branżę handlu detalicznego?” koncentruje się na trendach konsumenckich oraz ich wpływie na charakter branży w całej Europie.

raport_savills

Źródło: Savills

Według raportu, niemal 60% użytkowników Internetu, zamieszkujących Unię Europejską dokonuje zakupów online, a w ciągu kolejnych 10 lat, sprzedaż w Internecie może osiągnąć 20-25% ogółu wydatków konsumenckich. Największy udział w sprzedaży będą jednak wiąż wykazywały sklepy stacjonarne. Jak sugeruje Savills, w ciągu następnych 10 lat ludzie w każdym wieku staną się tzw. omni-konsumentami – na co dzień będą łączyć świat wirtualny z rzeczywistym, a co za tym idzie – będą oczekiwać elastycznej oferty, która pozwoli im korzystać do woli z obu tych światów.

Eri Mitsostergiou, Dyrektor Europejskiego Działu Badań w Savills, mówi: „Branża detaliczna musi dopasować się do zasad i stylu życia, zarówno starzejącej się populacji, jak i dynamicznego, młodego konsumenta. Na rynku europejskim istnieją już sprzedawcy, którzy umieli dostosować się do zmian kulturowych i umiejętnie połączyli kanały online i offline w jeden zintegrowany kanał sprzedaży.”

Ponieważ główne ulice miast będą stale dostarczały okazji do interakcji społecznych, klienci nie zrezygnują z zakupów w sklepach stacjonarnych. To główny powód, dla którego uprzyjemnienie pobytu w sklepie stanie się istotnym elementem strategii przyciągania uwagi współczesnego konsumenta.

“Sklepy będą ewoluować w kierunku stacjonarnych sklepów internetowych (walk-in-web-store), których głównym zadaniem nie będzie sprzedaż produktów, ale proponowanie rozwiązań, usług lub angażujących doświadczeń.”, dodaje Eri Mitsostergiou.

Analitycy Savills przewidują, że dzięki ogromnym ilościom danych, tzw. „big data”, gromadzonych za pomocą nowych technologii, jak NFC – komunikacja bliskiego pola, geofencing i rozpoznawanie twarzy, sprzedawcy będą wkrótce mieli możliwość mini-personalizacji oferty w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że będą mogli dopasować ofertę produktową i doświadczenie zakupowe w oparciu o historię zakupów, media społecznościowe, a nawet aktualny nastrój klienta.

Niektórzy sprzedawcy już teraz oferują wyjątkowe doświadczenie zakupowe oparte na wygodzie klienta. Co prawda, brak czasu i wszechobecność technologii w spontaniczny sposób stworzyły popyt na wygodne zakupy, ale dopiero takie rozwiązania, jak click and collect lub dostawa tego samego dnia zawyżyły oczekiwania klientów. Konsumenci nie tylko żądają wygodnych rozwiązań podczas zakupów spożywczych, ale i oczekują ich w przypadku zakupów innych dóbr.

Larry Brennan, Dyrektor Europejskiego Działu Powierzchni Handlowych w Savills, dodaje: „Wciąż ewoluujący świat handlu będzie stawał przed nowymi wyzwaniami. Sprzedawcy i operatorzy logistyczni muszą posiadać kompetencje, umożliwiające im zarządzanie bardziej złożonymi kanałami zamówień i dystrybucji. Będzie to szczególnie trudne dla oddalonych i niewystarczająco rozwiniętych regionów Europy oraz tam, gdzie użytkowanie Internetu jest wciąż w początkowej fazie rozwoju.”

Rozrastający się w całej Europie wielokanałowy model omnichannel z pewnością będzie miał pozytywny wpływ na sprzedaż i dystrybucję. Według Komisji Europejskiej, do 2025 roku stopa zatrudnienia wzrośnie o 6,2%, podwajając się we wszystkich sektorach. „To kluczowy okres dla branży.”, komentuje Larry Brennan. „Nie wszystkie typy nieruchomości handlowych w Europie przetrwają zmiany zachodzące w sektorze. Aby utrzymać rentowność i rozwijać się przez następnych 20 lat, firmy już teraz powinny dostosować swoje strategie marketingowe do innowacyjnych technologii i zmieniających się oczekiwań klientów.”

Źródło: Savills