AKTUALNOŚCI

Przyspiesza tempo rozwoju centrów handlowych w Europie

Według najnowszych informacji międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield w pierwszym półroczu 2015 r. łączne zasoby powierzchni w centrach handlowych Europy wyniosły 152,6 mln mkw., a w ostatnich miesiącach kończącego się roku i w 2016 r. oczekuje się przyspieszenia tempa rozwoju tego rynku.

Z raportu firmy Cushman & Wakefield dotyczącego rozwoju centrów handlowych w Europie: European Shopping Centre Development Report wynika, że w drugiej połowie bieżącego roku na rynek trafi trzykrotnie więcej nowej powierzchni handlowej niż w pierwszych sześciu miesiącach, w których oddano do użytku 1,4 mln mkw. Najwięcej nowej powierzchni – aż 61% łącznej podaży – powstanie w Rosji, Turcji i Polsce, a w dalszej kolejności we Francji i w Wielkiej Brytanii. Do końca 2016 r. zasoby powierzchni handlowej na Starym Kontynencie powiększą się o ok. 9,7 mln mkw.

Eksperci firmy Cushman & Wakefield wskazują, że na największe zainteresowanie międzynarodowych inwestorów mogą liczyć miasta takie jak Stambuł, Ankara, Londyn, Sofia i Praga.

Justin Taylor, dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie EMEA w firmie Cushman & Wakefield, powiedział: „Przy podejmowaniu decyzji o lokowaniu kapitału inwestorzy biorą pod uwagę przede wszystkim dynamikę rozwoju gospodarczego i aktualny poziom nasycenia rynku w poszczególnych miastach. Z naszej analizy wynika, że Stambuł, Ankara, Londyn, Sofia i Praga należą do rynków, które w największym stopniu charakteryzują się niewystarczającą podażą w Europie i mogą liczyć na ponadprzeciętny wzrost sprzedaży detalicznej. Oznacza to, że miasta te mają dobre perspektywy rozwoju, zarówno w zakresie istniejących centrów handlowych, jak i nowych inwestycji”.

Na rynku centrów handlowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej realizowane są głównie nowe projekty inwestycyjne na dużą skalę. Natomiast w Europie Zachodniej aktywność deweloperska koncentruje się wokół budowy nowych, niedużych lub średniej wielkości centrów handlowych oraz rozbudowy istniejących obiektów, które będą przyciągać klientów bogatą ofertą handlową, gastronomiczną i rozrywkową.

Jednak duże centra handlowe zaczynają powstawać także w krajach Europy Zachodniej. Dobrym przykładem jest otwarte w Szwecji w listopadzie centrum handlowe Mall of Scandinavia o powierzchni 100 tys. mkw., które oferuje sklepy renomowanych sieci handlowych, 20 restauracji oraz 15-salowy multipleks, w tym pierwsze w krajach nordyckich kino IMAX.

Na uwagę zasługuje także niedawno otwarte centrum handlowe Polygone Riviera o powierzchni 75 tys. mkw., wybudowane przez Unibail-Rodamco w pobliżu Nicei. Jest to pierwsze we Francji centrum „lifestylowe”, oferujące klientom nie tylko sklepy znanych marek, lecz także wyjątkowe rozwiązania architektoniczne, sztukę i rozrywkę.

W Europie Zachodniej realizowanych jest także szereg innych dużych obiektów, w tym centrum handlowe Arese o powierzchni 92 tys. mkw. w Mediolanie, którego otwarcie zaplanowano na przyszły rok. Dzięki bogatej ofercie ponad 200 sklepów, kawiarń, restauracji, a także stref kultury, sportu i rekreacji wewnątrz i na zewnątrz kompleksu, obiekt ten będzie przyciągać najbardziej zamożnych klientów z północnej części miasta i ze Szwajcarii.

Justin Taylor powiedział: „W pierwszej połowie roku powstawały głównie niewielkie i średniej wielkości centra handlowe, zwłaszcza w Europie Zachodniej. Z kolei w drugim półroczu i w 2016 r. będą oddawane do użytku bardzo duże obiekty. Warto podkreślić, że zainteresowanie inwestorów tym rynkiem oraz ich zyski utrzymują się na wysokim poziomie na całym kontynencie”.

W pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku wartość transakcji inwestycyjnych na rynku centrów handlowych w Europie wyniosła 17,8 mld euro, co stanowi wzrost o 71% w porównaniu z analogicznym okresem w 2014 r. W tym czasie w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Hiszpanii zainwestowano łącznie 7,4 mld euro, czyli 42% łącznego wolumenu. Większość transakcji inwestycyjnych przypadło na Europę Zachodnią, która dysponuje ponad dwukrotnie większymi zasobami powierzchni handlowej niż Europa Środkowo-Wschodnia, ale w ramach poszukiwania wyższych zysków inwestorzy zaczynają w większym stopniu interesować się także niektórymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej.

W niektórych krajach Europy Środkowej odnotowano spowolnienie aktywności deweloperskiej. Polska utrzymała pozycję drugiego największego rynku centrów handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, ale w pierwszym półroczu oddano do użytku tylko 171 000 mkw. nowej powierzchni, z czego 70 000 mkw. dostarczono w ramach rozbudowy czterech obiektów w większych miastach, a 101 000 mkw. powstało w nowych centrach w miastach do 100 tys. mieszkańców. W drugiej połowie 2015 r. krajowy rynek centrów handlowych powiększy się o 358 000 mkw. powierzchni, a do najważniejszych realizowanych obiektów należą Zielone Arkady (50 tys. mkw.) w Bydgoszczy oraz Sukcesja (46 tys. mkw.) w Łodzi. Jednak przy podaży powierzchni handlowej na poziomie 249,8 mkw. na 1000 mieszkańców wskaźnik ten jest bliski nasycenia, co skłania inwestorów do poszukiwania okazji inwestycyjnych na rynkach innych formatów, zwłaszcza parków handlowych.

magdalena_sadal_cw

Magdalena Sadal, Źródło: C&W

Magdalena Sadal, Starszy konsultant, Dział Wycen i Doradztwa, Cushman & Wakefield, powiedziała: „Roczna podaż powierzchni centrów handlowych na poziomie ok. 500 tys. mkw. rocznie utrzymuje Polskę w czołówce dynamicznie rozwijających się rynków handlowych w Europie.  Podobny poziom podaży utrzyma się również w ciągu najbliższych 2-3 lat, kiedy zostaną oddane do użytku prawie 100-tysięczna Posnania oraz Metropolia w Gdańsku w przyszłym roku oraz planowane na 2017 m.in.: Galeria Północna w Warszawie, Forum Gdańsk, Wroclavia we Wrocławiu i Serenada w Krakowie. Poziom nasycenia, który obecnie jest na poziomie krajów Europy Zachodniej, znacznie wzrośnie, co w dalszej perspektywie wpłynie na poziom wakatów oraz na stawki czynszów, zwłaszcza w starszych obiektach, z ofertą niedopasowaną do ciągle rosnących oczekiwań klientów”.

Źródło: C&W